Nieuwe beursconcepten, nieuwe markten
Veel evenementen hebben op basis van de ervaringen tijdens de pandemie ook een online variant gekregen of bouwen aan hun online community. Corona zorgde ervoor dat we sneller organisatie, technologie en systemen van online en hybride evenementen optimaliseerden. Dat had ook invloed op ons beursportfolio. In 2021 zetten we volop in op het ontwikkelen van nieuwe titels en rebranding van bestaande beursconcepten.
Live, hybride en online: enkele voorbeelden
-
We hebben fors geïnvesteerd in een aantal nieuwe markten, zoals health & life sciences. In mei leidde dat tot de oprichting van de Dutch Health Hub en de lancering van de eerste Dutch Health Week, een van de grootste online health events van Nederland, met meer dan 5.000 online deelnemers en 71 sessies met gemiddeld 181 bezoekers. Met de Dutch Health Hub hebben we een sterke community in de zorg opgebouwd.
-
Met bijna 3.000 online bezoekers en meer dan 60 workshops goed voor 22.000 registraties, was KreaDoe in mei een succes. Alle workshops waren online terug te kijken. Eind oktober bezochten 26.000 creatievelingen de live editie van KreaDoe. Hier testten we diverse digitale ontwikkelingen die we in 2021 hadden uitgewerkt en die we het komende jaar breder gaan inzetten. Denk bijvoorbeeld aan indoor navigatie en match making.
-
Op 3 en 4 november vond de eerste TBX plaats, de opvolger van de IT-vakbeurs Infosecurity.nl, en de Data & Cloud Expo. Het evenement was zowel live als online te volgen. Het nieuwe concept, veel meer gebaseerd op inspiratie en trends, kon rekenen op een hoge waardering. We boden veel ruimte voor experience via een FutureLab en we hadden vele onafhankelijke keynotes en sprekers geprogrammeerd. Meer dan 2.000 professionals bezochten deze editie.

In totaal hebben we in 2021 15 eigen (online) events georganiseerd en 11 beurzen en evenementen van derden. Er vonden 86 een- of meerdaagse congressen plaats en ruim 1.000 live, digitale en hybride vergaderingen. De Kampeer & Caravan Jaarbeurs in oktober was het eerste grote publieksevenement na het uitbreken van de coronapandemie. Er ontbraken enkele grote marktspelers op het gebied van caravans, maar desalniettemin was het een succesvol event en is de tevredenheid van exposanten hoog. Bijna 35.000 bezoekers bezochten hét kampeerevent van Nederland.