Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Beurzen en evenementen

Tot maart was het in Jaarbeurs ‘business as usal’ met een goed bezochte 50ste editie van de Vakantiebeurs (100.797 bezoekers), een geslaagde VSK (36.364 bezoekers) en vele kleinere en middelgrote events en bijeenkomsten. Na 1 maart hebben er geen grote vakbeurzen meer plaatsgevonden. Toen begin juni de richtlijnen van de overheid kortstondig verruimden, hebben we honderden kleinschalige congressen en vergaderingen gefaciliteerd, uiteraard op anderhalve meter afstand. In halen 7 en 8 bouwden we samen met onze partners een uniek theaterconcept: SCALA, dat volledig voldeed aan de geldende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en waarin ruim duizend bezoekers veilig ontvangen konden worden. In het theater vonden twee concerten plaats en enkele zakelijke evenementen. Eind september stelde de overheid echter het maximaal aantal bezoekers in één ruimte op 30 en stopten ook de kleinere bijeenkomsten.

In vier beurshallen faciliteerden we in 2020 ‘World of Dino’s’, de grootste rondreizende dino-expo van Europa, waar gedurende het jaar 80.000 bezoekers verwelkomd konden worden.

Online en hybride

Vanaf de sluiting van Jaarbeurs hebben we ons gefocust op wat wél mogelijk is en richtten we onze vizier op online en hybride evenementen, in eerste instantie voor onze klanten. Vorig jaar hebben we versneld werk gemaakt van onze digitale strategie en de verwachte grotere vraag naar de combinatie van live en online. Bij online en hybride events komt veel kijken ten aanzien van organisatie, technologie en systemen. In totaal verzorgden we in 2020 60 grote online events, waarvan 3 eigen, en tientallen kleinere online congressen en vergaderingen. Door nauwe samenwerking en kennisdeling met onze internationale dochterondernemingen hebben we een sterke expertise opgebouwd en zijn we nu in staat online en hybride events te accommoderen en zelf te ontwikkelen vanuit de overtuiging dat online niet meer weg te denken is uit ons aanbod. 

In april accommodeerden we KPN The Digital Dutch. Normaal een live-event met 2.000 gasten, nu een bijzonder online-event met een groot aantal webinars, waar 5.000 zakelijke klanten van KPN aan deelgenomen hebben. Met KPN hebben we de Jaarbeurs omgebouwd tot een enorme studio.

Van 30 oktober tot en met 1 november organiseerden we onze eigen consumentenbeurs KreaDoe voor het eerst online, een primeur in Nederland voor een consumentenbeurs. Meer dan vierduizend mensen kochten een kaartje voor dit virtuele evenement met een groot aantal workshops. De 3.500 bezoekers van KreaDoe wisten de onlinebeleving te waarderen met een 7,3.

We bouwden bij andere beurstitels voort op de ervaring die we opdeden, zoals bleek uit de waarderingscijfers van ons online IT-beurs Infosecurity Kopenhagen later in 2020.

Ook de European Microwave Week, hét vakevenement voor elektromagnetische technologie, was dit jaar volledig virtueel, evenals onze eigen Computable Awards. De aanwezigheid van een beperkt aantal gasten, coronaproof in ons SCALA-theater, en honderden online bezoekers maakte van deze award uitreiking een hybride evenement.

Top tien bezoekerswaardering van grote events

 

E-bike Xperience

7,8

Vakdag Vakantiebeurs

7,7

MOTORbeurs Utrecht

7,6

Vakantiebeurs

7,5

Travelcongress

7,5

Kreadoe

7,5

Vakantiebeurs

7,5

VSK

7,4

Gevel

7,1

Retailbeurs

6,5

Indirect waardevol

De directe financiële bijdrage van online-events is op dit moment gering. De indirecte waarde is echter onschatbaar. De mogelijkheden van online-events vergroten de waarde van Jaarbeurs voor klanten en bezoekers. Wij blijven geloven in de kracht van fysieke ontmoetingen. Door online-initiatieven toe te voegen, maken we die ontmoetingen nog relevanter en kunnen we een groter bereik creëren. We zijn ervan overtuigd dat online-events zorgen voor een enorme boost van bezoekersaantallen van live-events, zowel nationaal als internationaal.

Uniek en coronaproof: het SCALA-theater

In september openden we ons SCALA-theater met twee uitverkochte popconcerten. Met de gedachte dat live ontmoetingen juist in deze tijd waardevoller dan ooit zijn, bedachten en ontwikkelden we met een aantal partners dit grootste pop-uptheater van Nederland, dat voldoet aan de 1,5 meter regels van de overheid. SCALA is een innovatief locatieconcept geïnspireerd op het theater La Scala in Milaan. Met 129 loges op drie verdiepingen en aparte trapopgangen en wandelpaden hebben we een intieme setting gecreëerd, ideaal voor bedrijfsevents, congressen en culturele voorstellingen. Zowel live, hybride als online. Er is plaats voor maximaal 650 gasten en bij personen uit één huishouden voor maar liefst 1.050 mensen. De belangstelling voor ons locatieconcept was groot. Op de agenda stonden ruim 80, bijna allemaal uitverkochte concerten en voorstellingen. Helaas moesten we de deuren na het eerste weekend weer sluiten door de aangescherpte coronarichtlijnen. Wel zijn enkele zakelijke online evenementen in SCALA gehouden. De theaterboekingen zijn verplaatst naar 2021.

Grootste museum van Nederland

Met 9.000 vierkante meter aan hallen maakten we van Jaarbeurs het grootste natuurhistorisch museum van Nederland. Meer dan 80.000 mensen bezochten tussen eind juli en eind september de expo World of Dino’s van onze partner Hillenaar Events. Met een uitgebreid protocol maakten we een veilig en onbezorgd dagje uit mogelijk, geheel volgens de richtlijnen van het RIVM en de overheid. Door bezoekers te registreren, te werken met tijdsloten en bezoekersstromen te reguleren, wisten we hoeveel mensen op welk moment aanwezig waren. De aantrekkingskracht van dino’s en de garantie dat de expositie coronaproof te bezoeken was, zorgden voor zoveel belangstelling dat de experience een aantal maanden langer open bleef. Een heropening in de kerstvakantie kon helaas als gevolg van aangescherpte overheidsmaatregelen niet doorgaan.

Dutch Health Hub

In de gezondheidszorg gaat ruim honderd miljard euro per jaar om. Er werken 1,4 miljoen mensen, ruim 15 procent van de beroepsbevolking. Daarmee is de zorg de grootste economische sector in Nederland. Juist hier wil Jaarbeurs de komende jaren een betekenisvolle positie opbouwen met de Dutch Health Hub. Hierin gaan bestaande Jaarbeurs-events ZorgTotaal, Zorg & ICT en Support hand in hand in een integrale benadering met nieuwe live ontmoetingen, communities en digitale oplossingen.

De strategische en technische ontwikkeling van de Dutch Health Hub is in 2020 gestart. De lancering vindt in mei 2021 plaats tijdens het online evenement Dutch Health Week voor health & life sciences. De Dutch Health Hub is vanaf dan dé plek voor iedereen die bijdraagt aan de zorg in Nederland om elkaar te ontmoeten, te inspireren, kennis uit te wisselen en samen te werken. Het wordt een continuüm voor informatievoorziening, verdieping, meningsvorming en ontmoeting. Zo kunnen we de gezondheidszorg helpen om te blijven werken aan een zorg die voor iedereen toegankelijk, betaalbaar, duurzaam en van uitstekende kwaliteit is.

Test- en vaccinatielocatie Jaarbeurs

Op 16 november opende op parkeerterrein P2 van Jaarbeurs de tot dan toe grootste XL-testlocatie van ons land. De testlocatie heeft veertig testloketten waar per dag 8.000 mensen kunnen worden getest op het coronavirus. De GGD Utrecht, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het ministerie van Defensie, de gemeente Utrecht, VNO-NCW en Jaarbeurs werkten nauw samen bij het project.

We zijn er trots op dat we als Jaarbeurs bij kunnen dragen aan de bestrijding van het coronavirus. Testen en vaccineren zijn belangrijk om Nederland weer uit de lockdown te krijgen. Om die reden zijn we in 2021 ook gastheer geworden van een van de grootste vaccinatielocaties van ons land. De GGD Utrecht koos voor Jaarbeurs vanwege onze centrale ligging in de stad en de goede bereikbaarheid. In Jaarbeurs kunnen vanaf februari 2021 dagelijks ruim 2.800 mensen worden gevaccineerd. De capaciteit is indien nodig op te voeren en te verruimen.

'Onze werelden raken elkaar meer dan verwacht'

“Het zijn vreemde tijden geweest afgelopen jaar. Voor iedereen is duidelijk wat de gevolgen van corona waren voor de wereld van de zorg: de ziekenhuizen, de verpleeghuizen en de GGD’en. Maar ook de evenementenbranche en de culturele sector zijn hard geraakt. En hoe vreemd het ook klinkt: de wereld van Jaarbeurs en die van de GGD'en raken elkaar meer dan je zou verwachten. De GGD’en zijn de dragers van de publieke gezondheid. En gezondheid is dan de afwezigheid van ziekte. Het gaat ook over geestelijk en sociaal welbevinden. Het ontmoeten van anderen mensen. Het genieten van de leuke dingen in het leven. Het jezelf blijven ontwikkelen, bijvoorbeeld tijdens congressen. Het zout in de pap. De kers op de taart. Waar de leden van GGD GHOR Nederland elke dag werken aan de gezondheid en veiligheid van iedereen in Nederland, is ook het werk van Jaarbeurs belangrijk voor ons welbevinden. Inmiddels draagt de Jaarbeurs op een heel andere manier bij aan het welbevinden. Dagelijks worden in Jaarbeurs duizenden mensen  getest op en gevaccineerd tegen het coronavirus. Hoe fijn het ook is dat de GGD en Jaarbeurs elkaar op deze manier konden en wilden helpen, toch wens ik ons én Nederland snel een ander jaar toe.”

Andre Rouvoet, GGD GHOR Nederland