De slimste venue: live meets digital
Naast de meest duurzame, willen we ook de meest slimme evenementenlocatie van Europa zijn. 2021 was het jaar waarin we verder hebben gewerkt aan de digitalisering van onze events, venues en commerciële activiteiten. Het jaar bood ons de gelegenheid om keuzes te maken, te experimenteren en onszelf te heruitvinden en te verbreden. We hebben de digitale services en tools doorontwikkeld, waarbij we ons richtten op álle aspecten die je als bezoeker of exposant tegenkomt - voor, tijdens of na een bezoek aan Jaarbeurs. Zo maakten we onszelf klaar voor de toekomst.

Jaarbeurs app live
Een van die nieuwe digitale producten waarmee we onze dienstverlening verbeteren – en uniek in de Nederlandse evenementenbranche – is onze Jaarbeurs app. De app zorgt voor een optimale bezoekersbelevenis, van online oriëntatie voorafgaand aan het event tot en met de live-ervaring, en zelfs daarna. We hebben de app in november tijdens KreaDoe gelanceerd voor bezoekers.
Met de app kan de bezoeker zich eenvoudig aanmelden, de exposantenlijst en het programma inzien en praktische zaken regelen, zoals parkeren. Ook kan de bezoeker de app raadplegen voor indoornavigatie en wayfinding. Hiervoor hebben we onze hallen uitgerust met beacons, die we gebruikten in combinatie met het ingemeten natuurlijke geomagnetische veld. Dankzij deze functionaliteit kunnen we als Jaarbeurs heatmaps maken en de best bezochte locaties zien. Het biedt ook mogelijkheden voor crowdmanagement. In 2022 wordt deze functionaliteit verder uitgerold.



Ook voor exposanten is de app waardevol. De app maakt het makkelijker om gericht te adverteren, content te delen en de exposant kan via proximity marketing via onze organisatie een relevant bericht sturen naar elke bezoeker in de buurt van zijn stand die daarvoor toestemming heeft gegeven. Uiteraard voldoen we zorgvuldig en transparant aan de privacywetgeving. Onze Jaarbeurs app gebruiken we vooral bij onze b2c- en gastevents. De b2b-beurzen hebben of krijgen ieder een eigen app. In 2022 ontwikkelen we de analyse en het gebruik van alle data die de app genereert verder door, mede op basis van de gebruikservaringen.
Online event platforms en communities
Naast het aanbod aan vierkante meters in onze venue, hebben we in 2021 ook verder gewerkt aan de ontwikkeling van online platformen. Daarmee komen we tegemoet aan de groeiende vraag om live en online te combineren. Door de inzet van netwerkplatformen tijdens de b2b-events hebben exposanten in het laatste kwartaal ruim 16.000 waardevolle connecties gerealiseerd. Daarnaast hebben we tijdens KreaDoe een pilot gedaan met een online 'on demand' videoplatform, waarmee gebruikers altijd online hun video's kunnen bekijken. De communities brengen deelnemers en exposanten dichter bij elkaar. De communities zijn 365 dagen per jaar toegankelijk, waardoor een beurs of event geen op zichzelf staande gebeurtenis meer is, maar deel van een veel groter geheel. De communities bieden een verbeterd inzicht in wensen en behoeften, waarmee we ons businessmodel verder uit kunnen breiden. De uitrol van de communities staat gepland voor 2022.
'2021 bood ons de gelegenheid om keuzes te maken, te experimenteren en onszelf te heruitvinden'
Dutch Health Hub
Met de Dutch Health Hub hebben we een sterke community in de zorg opgebouwd. Vier maanden na de lancering van de hub tijdens de online Dutch Health Week in mei, had de nieuwsbrief al 25.000 abonnees. Ook wisten we een groot aantal kennis- en zorgpartners aan ons te binden.
De positionering van de hub als dé community voor de health professional, heeft ervoor gezorgd dat veel gezondheidscongressen en -meetings voor Jaarbeurs kozen in de periode dat we open waren. Ook het internationale Health Technology Assessment International (HTAi) kiest Jaarbeurs als locatie voor haar congres in 2022.

Jaarbeurs Studio live
In de zomer is onze Jaarbeurs Studio live gegaan. De studio kent verschillende settings en wordt verhuurd met professionele ondersteuning en diverse branding opties. Van de studio werd meteen druk gebruik gemaakt voor bijvoorbeeld (internationale) online en hybride events, webinars en talkshows. In de periode dat live-ontmoeting wel mogelijk was, bleef het gebruik van de studio ook onverminderd groot. Online evenementen hebben een zelfstandig bestaansrecht opgebouwd.
Datastrategie
Met een multidisciplinair datateam is er in 2021 gewerkt aan een strategieplan om Jaarbeurs te ontwikkelen naar een datagedreven organisatie. Er wordt in de strategie ingezet op zowel de ‘harde’ kant, waarbij we de juiste architectuur inrichten voor opslag en structurering van data, die als basis dient voor rapportages en analyses. Daarnaast richten we ons op de 'zachte' kant, waarbij we aandacht besteden aan verbetering van skills rondom data en cultuurverandering.