Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

De slimste venue

Vorig jaar hebben we versneld werk gemaakt van onze digitale strategie, gezien de veranderende klantbehoefte en de verwachte grotere vraag naar de combinatie van live en online. 2020 was daarmee een nuttig jaar voor het toekomstbestendig maken van systemen, voor het verkennen van alternatieve vormen van ontmoeting en voor het testen van concepten. Naast het aanbod van onze vierkante meters op een unieke locatie liggen er voor Jaarbeurs online enorme kansen om diensten te ontwikkelen, klanten te bedienen en bezoekers met behulp van data een nog betere belevenis te bieden.

Indoor navigation als usp

Met onze digitaliseringsstrategie verbeteren en vergroten we onze dienstverlening. Met innovatiepartner Samsung hebben we in 2020 belangrijke stappen gezet. Overal in onze gebouwen hangen nu grote schermen en we hebben de Jaarbeurs Welcome app ontwikkeld. Met behulp van een groot aantal digitale bakens in onze hallen en een Indoor Positioning System kunnen bezoekers drukke plekken vermijden en kan Jaarbeurs de drukte goed monitoren en eventueel vroegtijdig actie ondernemen. Op deze manier wordt het gemakkelijker voor bezoekers om hun bezoek ter plekke aan te passen, zodat overal 1,5 meter afstand gehouden kan worden. 

Doorontwikkeling van de Welcome app

Samen met Samsung ontwikkelden we in 2020 een app, waar al onze beurzen in komen te staan. Deze app helpt bezoekers bij het doel van hun komst, zoals bijvoorbeeld matchmaking. De bezoeker ziet in de app het programma, de exposanten, lezingen en producten waarin hij geïnteresseerd is en uiteraard waar hij zelf op dat moment is. Exposanten kunnen via 'proximity marketing'  een relevant of gepersonaliseerd bericht sturen naar elke bezoeker die binnen een bepaalde afstand van hun stand is. Op termijn gaan we al die data nog verder koppelen aan bijvoorbeeld de tracking op een website en zo creëren we een betere klantbeleving en een scala aan mogelijkheden voor exposanten om gericht potentiële klanten te spotten en te benaderen. Data kunnen wij ook zelf analyseren om onze dienstverlening te optimaliseren. Uiteraard zorgen we bij elke stap dat onze concepten blijven voldoen aan de privacywetgeving. 

Slim en duurzaam

Smart zijn we niet alleen in onze digitale toepassingen; ook onze fysieke venue richten we nog slimmer en duurzamer in. We zijn de grootste vergaderlocatie van de regio Utrecht en afgelopen jaar hebben we een nieuwe website gelanceerd die de voordelen daarvan voor bezoekers overzichtelijk presenteert. Voor speciale gelegenheden ontwikkelen we een concept dat we komend jaar uitrollen en dat het paradepaardje van Nederland gaat worden op het gebied van ontmoeten en vergaderen.