Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Beurzen en evenementen

Eigen merken en events

In 2019 hebben we ons eigen portfolio geoptimaliseerd. Blijven ontwikkelen is het credo, want de behoeften van consumenten veranderen, digitalisering biedt nieuwe mogelijkheden en nieuwe trends dienen zich aan. We zijn er in geslaagd om concepten en merken – zeker als ze al lang bestaan – actueel te houden. De Kampeer & Caravan Jaarbeurs* onderging bijvoorbeeld het afgelopen jaar een conceptwijziging. Samen met de belangrijkste exposanten en branchevereniging KCI hebben we de indeling van de hallen tegen het licht gehouden, wat op de beursvloer heeft geleid tot een meer open inrichting, nieuwe onderdelen en veel meer interactiviteit. Het vijfdaagse evenement trok meer bezoekers (48.000, +33% ten opzichte van 2018) en exposanten beloonden ons met een 8,5. Ook de Bouwbeurs is succesvol getransformeerd door veel meer met klanten in gesprek te zijn. Het tweejaarlijkse evenement trok in 2019 ruim 75.000 bezoekers. De omzet groeide met 17% ten opzichte van 2017. De conceptvernieuwingen zorgden voor betere resultaten. De komende jaren ligt onze focus op het doorvoeren van deze lijn in onze andere titels. 

* Kampeer & Caravan Jaarbeurs (KCJ) is een titel van de branchevereniging Kampeer en Caravan Industrie (KCI)

KreaDoe bestond in 2019 30 jaar. Ook dat is een evenement dat in ontwikkeling blijft. We werken met klantpanels en benaderen bezoekers via de communities op social media om hun wensen scherp in het vizier te houden. Mede aan de hand van hun feedback werden nieuwe thema’s op de kaart gezet en een extra hal toegevoegd om aan het merk te blijven bouwen. Ook de Vakantiebeurs onderging in 2019 een transformatie. Zo werd het Travelcongres als B2B-onderdeel toegevoegd. Om het evenement ook voor kleine reisorganisaties aantrekkelijk te houden, hebben we het aantal beursdagen teruggebracht, de indeling van de vloer gewijzigd en meer content aangeboden. 
De Motorbeurs verliep moeizaam. We kregen te maken met het wegblijven van enkele importeurs. Onder leiding van een nieuw geselecteerde brandmanager hebben we samen met de aanwezige importeurs een verbeterd concept ontwikkeld met proefrijden op nieuwe motoren inclusief een model voor leadgeneratie. Deze aanpassingen bleken zo succesvol, dat in 2020 bijna alle importeurs weer terugkomen.

IT-portfolio

In ons IT-portfolio zijn we uitgever, maken we online platformen en organiseren we live events. Die sterke combinatie biedt een gigantisch potentieel dat we het hele jaar door kunnen benutten. De jaarlijkse IT-beurs Infosecurity.nl & Data en Cloud Expo loopt daarin voorop. Dit event organiseren we ook in Brussel en Kopenhagen. 

Gemiddelde klantwaarderingscijfers 2019

Gemiddeld genomen zien we hoge waardering van de events die we zelf organiseren. Overall daalde voor 2019 de bezoekerswaardering licht (0,2). Dit komt door de lage bezoekerswaardering (6,9) voor Infosecurity. Door een server-storing van het registratiesysteem op de eerste dag ontstonden er in de ochtend langere rijen dan normaal. Hierdoor konden enkele bezoekers hun eerste seminar niet bijwonen. Dit heeft een negatieve impact gehad op de gemiddelde waardering van het event. 

Top 10 waardering van bezoekers voor eigen events

 

Logistiek Manager van het Jaar

7,9

NOT

7,8

BIM Praktijkdag

7,7

Kreadoe

7,6

SHIB

7,6

Vakantiebeurs Vakdag

7,6

Zorgtotaal

7,5

Zorg & ICT

7,5

Kampeer & Caravan Jaarbeurs

7,5

Meer events derden; meer bezoekers

Onze extra inspanningen rondom het intensiveren van partnerships hebben ook bij de evenementen van opdrachtgevers effect gehad. Er waren afgelopen jaar meer grotere én meer kleine evenementen. Het aantal bezoekers van de publieksbeurzen nam toe, zoals bij de Second Home Beurs, Beurs Eigen Huis, de 50PlusBeurs, en de Nationale GezondheidsBeurs. Het aandeel vakbeurzen, zoals de Webwinkel Vakdagen, Vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer en RailTech bleef in aantal en bezoekers stabiel. Met Armin’s State of Trance trok Armin van Buuren een recordaantal van 34.000 bezoekers. Het populaire Das Coen und Sander Fest vierde het tienjarig jubileum in Jaarbeurs en het nachtelijke indoor dance-event Thunderdome trok 50.000 nationale en internationale hardcore-fans naar Utrecht. We sloten met diverse klanten nieuwe meerjarige contracten af. Zo besloot de organisatie van de Vakbeurs Openbare Ruimte om ook de komende drie jaar de beurs in Jaarbeurs te organiseren.

Horeca

De horeca is belangrijk voor bezoekers en klanten van Jaarbeurs en een essentieel onderdeel van hun beleving. We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat eten en drinken aan dezelfde hoge standaard voldoet als die van het evenement dat bezocht wordt. Dat doen we met een goed concept en een breed assortiment dat past bij de gelegenheid en de beste producten, als het even kan duurzaam en lokaal. Daarnaast hebben we in 2019 onder andere met toonaangevende merken als Heineken en Douwe Egberts nieuwe leveranciers gecontracteerd. 

Nieuwe evenementen

Gerichte werving van nieuwe klanten heeft in 2019 geleid tot een betere bezetting in doorgaans rustige periodes, zoals de avonden en de zomer. En tot het aantrekken van nieuwe evenementen. Zo vond de eerste indooreditie van de Mud Masters plaats en organiseerde KPN het event The Digital Dutch. Het Spellenspektakel dat dit jaar voor de eerste keer plaatsvond bij Jaarbeurs, trok tienduizenden fervente spelers van gezelschapsspelletjes. 

Enactus naar Utrecht

In 2019 hebben we een groots internationaal event gecontracteerd: de Enactus World Cup. Tijdens deze internationale competitie tussen universiteiten rondom ondernemerschap komen duizenden topstudenten, bezoekers en bedrijven naar Utrecht. Elk jaar vindt deze ‘World Cup’ plaats in een andere metropool. In 2020 gebeurt dat bij Jaarbeurs in Utrecht.