Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Jaarbeurs staat er stevig voor. Met de plannen voor de nieuwe Jaarbeurs zijn we weer duidelijk voorwaartsgericht. We hebben onze strategie aangescherpt voor 2019 tot en met 2021.

Onze missie en visie

'Jaarbeurs organiseert en faciliteert het hele jaar door aantrekkelijke live events en online platformen, waarmee zij waardevolle belevingen creëert en aanjager is van business opportunities'

'We benutten de kracht van ruim 100 jaar ervaring, van onze unieke locatie, van onze gedreven medewerkers en van onze sterke merken om bijzondere ontmoetingen te faciliteren, op de beste plek, online en offline, elke dag weer' 

De strategie

Eind 2016 zijn we gestart met onze ‘huis op orde’-strategie. Daarmee hebben we de afgelopen jaren onze organisatie verbeterd en onze financiële huishouding gezond gemaakt. In deze periode hebben we ons sterk gericht op het verbeteren van de business, de operatie en de financiële discipline. In de nieuwe strategie gaan we ons meer richten op omzetgroei vanuit onze financiële discipline en meer focus leggen op technologische innovatie en duurzaamheid. We zullen ons daarbij steeds meer transformeren naar een datagedreven organisatie en sterke alliantiepartners zoeken, zoals met Samsung Global afgelopen jaar. We maken ons klaar voor de realisatie van de nieuwe Jaarbeurs en hebben de ambitie om toonaangevend te zijn in de industrie op het gebied van duurzaamheid. 

Drie strategische thema’s

Om onze doelen te verwezenlijken, maken we bij Jaarbeurs graag de vergelijking met (top)sport. Succesvolle teams kijken naar hun samenstelling en scoren. Winstkansen worden vergroot door meer te scoren en door nieuwe speelwijzen te ontdekken. Dat doen we ook in de aangescherpte strategie. Deze bestaat uit drie thema's waarmee we onze ambities willen verwezenlijken. Aan de thema's zijn elf speerpunten gekoppeld. 

Door beter opstellen kunnen we effectiever en klantgerichter opereren. Daarom richten we onze commerciële structuur opnieuw in. We handelen proactief en kruipen in de huid van de klant. Korte lijnen met één aanspreekpunt vergemakkelijken het contact. Voor eigen merken brengen we alle kennis en kunde samen in multidisciplinaire teams, die alles integraal organiseren. Bijhorende speerpunten: klantwaardering verbeteren, planningen en prijzen optimaliseren en een nieuw organisatiemodel implementeren.

Daarnaast willen we meer scoren door bezettingsgraden optimaal in te vullen en klantwaarde te vergroten. We vergroten klantloyaliteit en langetermijnrelaties. Door effectief te plannen met aantrekkelijke evenementen laten we meer bezoekers naar Jaarbeurs toe komen. De speerpunten die hieronder vallen zijn het binnenhalen van meer events van derden, winstgevendheid van horeca vergroten, het aantal congressen en vergaderingen laten toenemen en branding voor internationale klanten uitbreiden. We focussen op succesvolle merken, verbeteren de omzet van eigen titels en we kopen of ontwikkelen nieuwe events.

Tot slot willen we ook het spel vernieuwen. We betreden nieuwe markten, bieden waardevolle diensten aan klanten en organiseren completere evenementen. We werken aan technologische innovatie en zetten onszelf op de kaart waar het gaat om duurzaamheid. Het speerpunt hierbij is het ontwikkelen van nieuwe (digitale) business. 

Datagedreven organisatie

Bij Jaarbeurs willen we ons ontwikkelen tot een datagedreven organisatie. In 2019 zijn we met Samsung Global een langdurig partnership overeengekomen dat deze transformatie moet versnellen. Bezoekers van Jaarbeurs, het beurs-, evenement- en congrescentrum, kunnen klantgerichte content bekijken op digitale Samsung-schermen, die door kunstmatige intelligentie worden gestuurd. Deze twintig displays met hoge resolutie bieden een schat aan informatie over actuele beurzen, congressen en evenementen. Dankzij het gebruik van meerdere sensoren in verschillende cabines bieden de schermen mogelijkheden voor indoor navigatie, indoor positionering en op algoritmen gebaseerde bewegwijzering. Het is voor Jaarbeurs een eerste, belangrijke stap in het toevoegen van ervaring aan live-evenementen en waardecreatie voor bezoekers en klanten.

Duurzaam ondernemen

Duurzaamheid wordt een speerpunt van Jaarbeurs. De ambitie is om toonaangevend en onderscheidend te zijn in de industrie in Nederland op het gebied van duurzaamheid. Jaarbeurs wil zo veel mogelijk gaan bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties én zich houden aan de normen van het klimaatakkoord van Parijs. Met de nieuwe Jaarbeurs in 2026 willen we de meest duurzame en slimme venue in Europa worden. 

Nieuwe commerciële structuur

Met de aanstelling van de commercieel directeur (CCO) Peter van der Veer, is direct de nieuwe commerciële structuur aangekondigd die per 1 maart 2020 zal worden doorgevoerd voor de businessunits Merken & Content (evenementen die wij zelf voor eigen rekening en risico organiseren) en Venue & Service (verhuur locatie, horeca). Deze structuurwijziging maakt het mogelijk om nog meer als één bedrijf te werken. Met een grotere slagkracht, meer proactiviteit en meer ondernemerschap als resultaat. We stemmen de samenwerking tussen beide activiteiten optimaal af, zodat we effectief omgaan met onze bezetting, goed plannen en ons complete klantportfolio bedienen.