Vizier op 2021

Op het moment van schrijven van dit jaarverslag is het duidelijk dat de gevolgen van de coronacrisis tot diep in 2021 voelbaar blijven. Wanneer we onze deuren weer kunnen openen en onder welke voorwaarden is nog niet duidelijk. Wel verwachten we in de loop van het jaar meer mogelijkheden voor het organiseren van live ontmoetingen. Met onze Jaarbeurs Studios bieden we een sterke aanvulling op onze bestaande dienstverlening.

Uiteindelijk blijven we geloven in de kracht van live. De ervaringen uit Azië laten zien dat de branche zich snel weet te herstellen. Het is van groot belang dat de evenementensector ook in Nederland weer toekomstperspectief krijgt. Daarom ondersteunen we de pilot evenementen van het samenwerkingsverband van de branche, Fieldlab, van harte. Er wordt onder meer onderzocht of mensen genoeg afstand bewaren, of het nuttig is om sneltesten in te zetten en wat de beste aanpak is voor luchtventilatie. De resultaten zijn belangrijk voor de hele evenementenbranche en moeten laten zien welke maatregelen nodig zijn om mensen op een veilige manier te ontvangen in een theater, voetbalstadion, congres of bij een festival. Een van de testevenementen was een optreden van Guido Weijers in ons Beatrix Theater voor 500 personen op 21 februari. Ook deden we een test met een zakelijk congres voor hetzelfde aantal mensen.

We blijven onverminderd gericht op het verwezenlijken van onze ambities, in de overtuiging dat we daardoor straks nog fitter uit de coronacrisis kunnen komen dan we erin gingen. Het jaar 2021 wordt een jaar waarin we verder investeren in (technologische en digitale) innovatie en duurzaamheid. De transformatie naar een datagedreven organisatie gaat gewoon door. Ook blijven we werken aan de realisatie – al dan niet gefaseerd – van de nieuwe Jaarbeurs.

Ondertussen ontwikkelen we bestaande beurzen door en grijpen we kansen in nieuwe en veelbelovende sectoren als zorg en gezondheid. Met digitale services, zoals apps en systemen, onderscheiden we ons. Als we de deuren straks weer openen, zijn we klaar om onze prestaties de komende tien jaar nog beter neer te zetten en meer waarde te creëren voor klanten, bezoekers, leveranciers en de stad Utrecht. Wie zee houdt, wint de reis.