Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Voorwoord

#Back2Better

Midden in de crisis van de Eerste Wereldoorlog werd op 6 mei 1916, in de kamer van de burgemeester van Utrecht, een belangrijk besluit genomen: het oprichten van Jaarbeurs. Doel: het stimuleren van de binnenlandse handel, om zo sterker de crisis uit te komen.

Sterker een crisis uitkomen zit ons in het bloed, vanaf de oprichting. Het maakt dat we ook aan het einde van 2021 vertrouwen konden houden in de toekomst. Dat is niet altijd gemakkelijk geweest want voor het tweede jaar op rij hield het coronavirus de wereld in zijn greep en een groot deel van het jaar waren onze deuren geheel of gedeeltelijk gesloten. Het proces van openen en sluiten bracht onzekerheid met zich mee, ook voor onze klanten en bezoekers, en had vanzelfsprekend financieel impact. Het afschalen en opschalen van de organisatie heeft daarnaast veel gevraagd van onze medewerkers. Tegelijkertijd hebben we 2021 gebruikt om te versnellen. Om onze organisatie en onze processen te verbeteren, en om onze duurzaamheids- en digitale transformatiestrategie in veel kortere tijd te realiseren. Er is, ook met dichte deuren, hard gewerkt en veel gerealiseerd door de organisatie.   

We faciliteerden een ‘fieldlab’ om duidelijk te krijgen hoe evenementen, congressen en andere bijeenkomsten op een veilige manier wél zouden kunnen plaatsvinden. Als eerste evenementenlocatie in Nederland met een Kiwa keurmerk voor haar corona-preventiemaatregelen waren we voor dergelijk onderzoek een logische plek.

In het persoonlijke contact zit de meerwaarde van wat wij als Jaarbeurs kunnen bieden: een veilige ruimte om te groeien. Als persoon, als organisatie, als markt. Wij houden het vertrouwen dat die menselijke basisbehoefte groot blijft. En aan die behoefte kunnen we in 2022 weer tegemoet komen: geweldige live ontmoetingen, aangevuld met alle initiatieven die we afgelopen jaar hebben ondernomen om ook online ontmoetingen goed te kunnen faciliteren. We investeerden het afgelopen jaar in de Jaarbeurs Studio, waarmee we online en hybride evenementen van onze klanten goed kunnen faciliteren.

In 2021 hebben we ook geïnvesteerd in het vernieuwen van eigen titels en hebben we ons gefocust op de vraag hoe we nog beter kunnen bijdragen aan voor Nederland belangrijke sectoren, waaronder het onderwijs. In mei van dit jaar lanceerden we de Dutch Health Hub, de plek waar professionals uit zorg en life sciences elkaar inspireren, kennis delen en samenwerken. Een plek om te netwerken en waardevol zaken te doen. Dat is precies waar Jaarbeurs voor staat. De hub wil de community zijn, in het hart van de zorg en van toegevoegde waarde.

'Op die momenten in 2021 dat wij bezoekers konden verwelkomen, merkten we hoe groot de behoefte blijft om elkaar écht in de ogen te kijken'

Ook onze maatschappelijke rol hebben we krachtig kunnen invullen, door het hosten van een van de grootste vaccinatielocaties en een van de grootste teststraten van Nederland. Alleen samen krijgen we corona steeds meer onder controle en wij zijn er trots op hier een belangrijke bijdrage te hebben geleverd. Langzaam maar zeker varen we de pandemie uit.

Corona zal tegelijkertijd op korte termijn niet geheel verdwijnen. Het vraagt van ons flexibiliteit, aanpassingsvermogen en durf om nieuwe stappen te zetten, op het gebied van digitalisering en innovatie. Het vraagt om een gedegen lange termijnstrategie, ook van de overheid om de samenleving en daarmee de deuren van de Jaarbeurs, open te houden. Het afgelopen jaar is de overheidssteun in de vorm van corona-subsidies overigens zeer welkom en noodzakelijk geweest.

In deze crisistijd hebben we doorgewerkt aan onze nieuwbouwplannen. Met oog voor de nieuwe uitdagingen door stijgende bouwprijzen en onze veranderde financiële situatie en daarmee financieringsmogelijkheden. Dit vraagt creativiteit en oplossingsgerichtheid in het realiseren van de plannen.

In 2022 bestaat Utrecht 900 jaar en de Jaarbeurs 105 jaar. Samen gaan we ervoor zorgen dat onze verbinding met de stad alleen maar sterker wordt en we nog vele jaren aan onze verbintenis kunnen toevoegen.

Het conflict tussen Rusland en Oekraïne dat begin 2022 uitbrak, zorgt voor een instabiele geopolitieke situatie. De impact daarvan op Jaarbeurs is vooralsnog beperkt door onze primaire focus op nationale markten. De impact op de economische groei of stijgende (energie)prijzen kan onze activiteiten desalniettemin raken en we volgen de ontwikkelingen met zorg, zowel wat betreft de economische gevolgen, als wat betreft de humanitaire consequenties. Jaarbeurs dient sinds 9 maart als hub voor enkele honderden Oekraïense vluchtelingen. Het is belangrijk voor ons om deze rol in de maatschappij te blijven vervullen.

Met het vertrek van Albert Arp eind december ben ik 2022 gestart als CEO a.i., naast mijn rol als CFO. Ik ben dankbaar voor mijn samenwerking met Albert en vind het daarnaast hartverwarmend dat ik ook de onvoorwaardelijke steun, betrokkenheid en het doorzettingsvermogen van de medewerkers voel. Juist in deze tijd waarin we veel van hen vragen.

Recent heb ook ik aangekondigd een volgende stap te maken en deze zomer Jaarbeurs te verlaten. Inmiddels staat er een nieuw, sterk directie team in de startblokken om het roer over te nemen. Heiko Stutzinger, overgekomen uit ons kantoor in Bangkok en gestart als COO in november, gaat samen met Jeroen van Hooff als CEO en met Pascal van Gool als CFO het directie team vormen. Voor de organisatie veel veranderingen, maar we houden onverstoord koers. Ik wens Jeroen, Pascal en Heiko veel succes.

De inzet van onze medewerkers, de betrokkenheid van onze Raad van Commissarissen, het commitment van onze klanten en het onverminderd enthousiasme van onze bezoekers om elkaar live te ontmoeten – het maakt dat we er uiteindelijk sterker voor zullen staan. Wij gaan Back2Better!

Franka Morssink

CEO a.i. Koninklijke Jaarbeurs